ارائه ۱۲۳ نوع خدمت از طریق البرز کارت اتوبوسرانی


مراسم افتتاح بلیت الکترونیکی کرج با حضور برخی مقامات و مسوولین شهر کرج و استان البرز از جمله آقایان مهدی ایران نژاد فرماندار و سید علی آقازاده شهردار کرج، معاون استاندار استان البرز، اعضای محترم شورای شهر، مهمانانی از سازمانها و ادارات دولتی این شهرستان و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و نیز جمع کثیری از پرسنل سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، آقای کیانی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه طی سخنانی طرح بلیت الکترونیکی اتوبوسرانی کرج را از جمله شاخص ترین مباحث کلانشهر کرج و به تبع آن سازمان اتوبوسرانی برشمرد.

مهرداد کیانی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان مبنی بر تسریع راه اندازی بلیت الکترونیکی، عنوان کرد: سیستم کارت بلیت الکترونیک را شرکت ارتباطات هدی ارقام با هدف تحقق شهر الکترونیک در شهر کرج اجرایی کرده است.

وی، حذف وجه نقد را از اهداف اصلی و مهم اجرای طرح بلیت الکترونیک مطرح کرد و افزود: خروج از روش‌های سنتی گامی موثر در تحقق شهر الکترونیک است و سازمان اتوبوسرانی کرج نیز به منظور فراهم آوردن این مهم، اقدام به راه اندازی بلیت الکترونیک کرده است.

این مسئول با اشاره به مزایای بلیت الکترونیک، اظهارداشت: از جمله ظرفیت‌های این کارت که تحت پوشش نرم افزارهای کارآمد، فعال می شود، بهره‌گیری در سایر حوزه‌های خدمات شهری و عمومی، نظیر تاکسی، پارکینگ، پارک‌ها، مراکز تفریحی و… است.

کیانی افزود: ارائه ۱۲۳ نوع خدمت در حوزه مدیریت شهری از جمله ثبت ورود و خروج کارمندان، بهره‌گیری در اماکن ورزشی و… از دیگر مزیت‌های این طرح است.
وی با اشاره به تاخیر در اجرای این طرح گفت: این طرح از حدود سه سال پیش آغاز شده است و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی روند مطلوبی را طی کرد و با بهره‌گیری از توان بومی به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: به منظور سهولت دسترسی شهروندان به البرزکارت اتوبوسرانی کرج، باجه‌هاى فروش بلیت در نقاط مختلف جغرافیایی شهر، که درگذشته اقدام به فروش بلیت کاغذی می‌کردند، در این طرح به باجه‌هاى فروش و شارژ کارت الکترونیکى حمل و نقل تبدیل می‌شوند.

فراهم بودن زیرساخت شهر الکترونیک با دانش بومی


در ادامه‌ی این مراسم، جهانگیر آقازاده رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات هدی ارقام، مجری اجرای طرح بلیت الکترونیک کرج، با بیان اینکه شهر کرج پیشتاز اجرای این طرح است، اظهار داشت: با وجود اینکه زمان اجرای این طرح طولانی شد اما از کیفیت آن کاسته نشد.

این مسئول، قیمت تمام شده این کارت را ۲۰ برابر کارتی که در تهران استفاده می‌شود عنوان کرد و دلیل انتخاب این کارت را درجه امنیت بالا با بهره‌گیری از بالاترین فناوری روز جهان، قابلیت‌های فراوان استفاده چند منظوره از کارت و بسیاری دلایل فنی دیگر دانست.

آقازاده، طراحی و معماری این طرح را مختص دانشمندان ایرانی دانست و گفت: با توجه به بومی بودن معماری این طرح قابلیت اجرای شهر الکترونیک بر این بسته مهیا گردیده است.

وی یادآور شد: هم اکنون این سیستم روی ۶۵۰ دستگاه اتوبوس نصب شده که تدریجاً در سایر اتوبوس‌ها نیز نصب خواهد شد.
آقازاده خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری اولیه حدود ۷۰ میلیارد ریال پیش بینی شده بود که با توجه به صرف زمان و افزایش هزینه‌های ارزی تامین تجهیزات مورد استفاده، این رقم هم اکنون تا حدود ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات هدی ارقام با بیان اینکه کرج و شهروندان کرجی به دریافت خدمات الکترونیکی نیاز دارند، اظهارداشت: در دوره‌های اخیر زمینه‌های مساعدی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان میسر شده است، که از جمله این خدمات، ارائه کارت‌های هوشمند بانکی، کارت‌های پرداخت کرایه مربوط به سازمان های حمل و نقل عمومی و… می باشد.

وی اذعان داشت: فرهنگسازی به منظور پذیرش استفاده شهروندان از بلیت الکترونیک برای مسافران و مالکین اتوبوس‌ها که سال‌ها از روش سنتی استفاده کرده‌اند امری ضروری است.

توسعه خدمات رسانی با البرز کارت


سید علی آقازاده شهردار کرج در خاتمه‌ی این مراسم عنوان کرد: حذف پول خرد از سیستم پرداخت کرایه ضمن جلب رضایت شهروندی نقش بسزایی در ارتقاء سطح سلامت جامعه دارد.

وی با بیان اینکه، بهره‌گیری از بلیت الکترونیک، ترافیک شهری را نیز کاهش می‌دهد، افزود: استفاده از سیستم الکترونیکی در پرداخت کرایه، مدت زمان توقف اتوبوس‌های درون شهری را به منظور دریافت کرایه کاهش می‌دهد که این امر نیز عامل مهمی در روانسازی ترافیک سطح شهر است.

این مسئول با اشاره به خودکار سازی فرآیند جمع آوری کرایه، اظهارداشت: تحقق این مهم از دیگر مزایای استفاده از البرزکارت سازمان اتوبوسرانی کرج است.
آقازاده تاکید کرد: در حال حاضر پیشرفته ترین سیستم بلیت هوشمند کشور در کرج طراحی و اجرا شده است.
شهردار کرج در ادامه با اشاره به تعمیم بهره‌گیری از کارت هوشمند الکترونیکی در کرج بیان کرد: هدف ما با توجه به قابلیت‌های سیستم، نصب آن در ۱۵ هزار دستگاه تاکسی است که اراده و همت مدیریت شهری بر این است در سال ۹۲ این مهم عملیاتی شود.

آقازاده بیان کرد: مدیریت شهری درصدد است خدمات شهری را در قالب این کارت به شهروندان ارائه دهد، به عنوان مثال امکان خرید از بازارهای روز از طریق این کارت، یکی از مواردی است که با برنامه ریزی در آینده محقق خواهد شد.
شهردار کرج با تاکید بر فراهم آوردن بسترهای شهر الکترونیک، بیان کرد: ایجاد شهر الکترونیک به ویژه در کلانشهر کرج با توجه به آمار جمعیتی، امر مهمی محسوب می‌شود و نیاز است سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان در راستای تحقق این مهم اهتمام ویژه‌ای ورزند.

وی ادامه داد: راه اندازی بلیت الکترونیک در قالب «البرزکارت» حاکی از اهتمام سازمان اتوبوسرانی برای ایجاد شهر و شهروند الکترونیک است.
این مسئول، افزایش اطمینان شهروندان از بهای خدمات را امری مهم دانست و بیان کرد: این مهم نیز در قالب بهره‌گیری از بلیت الکترونیک محقق می‌شود.
آقازاده ادامه داد: کنترل و نظارت دقیق بر ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری، تعیین شاخص‌های جدید ارزیابی عملکرد و سهولت پیاده‌سازی، پردازش و استخراج نتایج و ارائه خدمات بهتر و جلب رضایت مشتری، از دیگر ظرفیت‌های استفاده از البرزکارت اتوبوسرانی است.

شهردار کرج اعمال دقیق عدالت اجتماعی در حوزه حمل و نقل را مهم ارزیابی کرد و گفت: اتخاذ تصمیم‌های سریع، صحیح و به موقع مدیریتی بر اساس اطلاعات دقیق به دست آمده، همچنین توسعه خدمات کارت هوشمند در سایر حوزه‌های خدمات شهری از مهمترین مباحثی است که در اجرای این طرح لحاظ شده است.